banner314

banner325

31.05.2020, 15:36 34

T4 KONFERANSINDAN ÇIKARIMLAR

Dün (30 Mayıs 2020) bütün dünyanın katıldığı bir eğitim konferansı yapıldı. T4, T teacher, 4 ise toplantının dört ana temasını belirtiyor. Bunlar öğretmenin iyi olma hali (refat, mutluluk), öğretmen ve liderlik, öğretmen ve işbirliği, öğretmen ve teknoloji. Bütün dünya böyle olağanüstü bir dönemdeyken 81 ülkeden 100 binden fazla katılımcı ile gerçekleştirilen bu konferansta –bu bir rekordur- öne çıkan görüşleri özetlemek istiyorum. Ama önce şuna dikkat çekmek isterim; her şey normal seyrinde olsaydı ve insanlar yüz yüze çalışmaya devam ediyor olsalardı böyle büyük bir organizasyon gerçekleştirilebilir miydi?

Konferansa katılım ücretsizdi ve günler öncesinden duyuru yapıldı. Ben de ORAV aracılığı ile duyuruyu aldım. ORAV sadece duyuru ile kalmadı, 30 gönüllü öğretmen toplantı süresince İngilizce olan yayını çevirerek katılımcılara büyük kolaylık sağladılar. Ben de yazıyı hazırlamadan önce onların Twetter üzerinde atmış oldukları çeviri mesajları inceledim. Her birine gönüllü olarak yaptıkları bu çalışmadan dolayı teşekkür ediyorum. Konferansın bütününü ele alıp değerlendirdiğimde; büyük bir iş birliği ve paylaşım karşılıksız olarak gerçekleşti. Salgının bize kazandırdığı en önemli iki değerdir bu. Eğer insanlık bu değerleri gelecek yaşamın merkezine koyabilirse salgından güçlenmiş olarak çıkacaktır.

Konferansın açılış cümlesi “Hiçbir eğitim sistemi, öğretmenin niteliğinin önüne geçemez.” demekteydi. Ve konferansın ana teması ‘yeni normal’ olmasına rağmen, bütün yapının merkezinde öğretmen vardı. Dört ana temanın da öznesi öğretmendi ve hangi yöne gitmek isterseniz isteyin pusulanın merkezinde öğretmen var deniyordu.

Öğretmenin üç alanda profesyonelliğe gereksinim duyduğu söylendi; doğru teknolojik araçları seçmek, doğru öğrenme ortamı tasarlamak, bilginin yanında sosyal duygusal becerileri geliştirmek. İşte gelecekteki eğitim sistemlerinin temel dayanak noktaları; artık bilgi ağırlıklı eğitimden beceri ağırlıklı eğitime geçiş ve sosyal duygusal becerilerin eğitimin merkezine oturması gerekliliği bütün dünyada beklenen bir dönüşüm. Aynı zamanda teknoloji ile eğitimin desteklenmesi gerekliliği. Teknoloji ve eğitim birlikteliği zor zamanlarda kesintisiz eğitim ve etkileşim için zorunludur.

Merkezde öğretmen olduğu için; öğretmenin liderliği, iletişim becerileri yetkinliği üzerinde duruldu. Ancak en ön planda bulunan “öğretmenin iyi olma” haliydi. Yani her şeyden önce öğretmenin refah ve mutluluğu sağlanmalı dendi. Öğretmen mutluysa, öğrenci de mutlu, veli de mutlu, toplum da mutlu dendi. Bu çok önemli bir vurguydu. Çünkü herkes çok iyi biliyor ki bu süreçte eğitimin bütün yükünü öğretmenler omuzladı ve süreçten gerçekten başarıyla çıktılar. Öğretmenler için iyi olma; yüksek kalitede kişisel gelişim, daha küçük sınıflar, daha iyi çalışma koşulları, daha kısa ders saatleri, saygınlık şeklinde tanımlanıyor. Her öğretmen öğrencileri ile nasıl iletişimi sürdürebileceği üzerine düşündü ve çözümler üretti. Öğretmenler bireyleri, bu sayede de toplumları dönüştüren liderlerdir. Öğretmen olarak sürdürülebilir gelişim hedeflerine odaklandık ve bu sayede toplumu değiştirebileceğimize inanıyoruz. Süreçte sorumluluğu kimse ona vermeden, o kendi üzerine almış ve gelecek nesillerin en az zararla normalleşmesi için gerekeni yapmaya hazırdır. Öğretmenin refah ve mutluluğunu sürekli kılacak çalışmalar yapılmalıdır denildi. Öğretmenlerin toplumsal saygınlığının desteklenmesi, okuluna aidiyet duygusunun geliştirilmesi gerektiği vurgulandı.

Öğretmenlerin bu süreçte neye odaklanacaklarına tek başlarına karar vermek durumunda kaldı. Çocukların iyi olma hallerine mi, bilgiye mi, sosyal duygusal gelişimlerine mi? Bu sorularla başa çıkıp, dünyanın farklı yerlerinde farklı koşullarda da olsalar iyi işler çıkardılar. Bunları yaparken kendi iyi olma hallerini düşünmediler. Bundan sonraki süreçte hem okullar hem müfredat onların iyi olma hallerini düşünerek tasarlanmalı.

Özel sektörde çalışan öğretmenlerin ya ücret alamayarak ya da işsiz kalarak mağdur oldukları belirtilirken ülkesindeki öğretmenlerin sendikalılık oranının yüzde doksanın üzerinde olduğunu belirten de vardı. Öğretmenlerin iş güvencesi ve refahı bütün dünyanın gündeminde olan bir konu ve bu konunun çözümü öğretmenlerin iyi olma halini kuvvetlendirecektir.

Kaliteli bir eğitim herkesin insan hakkıdır. Kaliteli bir eğitim iyi öğretmenlerle olanaklıdır. Gelecek dönemlerde farklı uygulamaları bir arada kullanabilen (hibrit), yenilikçi, yaratıcı, lider, öğretici değil rehber ve tasarımcı, tutkulu ve istekli, iş birliğine ve değişime açık, teknolojiyi iyi kullanan öğretmenler gereklidir. Bugünü değil geleceği görerek özveri ile çalışan öğretmenlerin beklentisi yönetimlerin bu tür cesur kararlar almalarıdır. Küresel çözümler üretilmeli ve alınan kararlar hükümetlere göre değişmemelidir. Eğitim politikaların en ortasında karar verici liderlerin öğretmenler olması gereklidir.

Okular yeni eğitimi planlarken özüne ders planlaması koymalıdır. Yeni dönemde öğretmen ve öğrencinin iyi olma durumundan sonra müfredat, ölçme değerlendirme ve çocuğun bir bütün olarak çocuk olduğu gerçeği unutulmadan yapılan çalışmalar merkezde olmalıdır. Salgın sonrası okulları nasıl tasarlayacağımız önemlidir. Öğrencilerin öğrenmelerine destek olmak için iş birliği ve güven ortamı oluşturulmalıdır. Ataerkil yapılarda kız çocuklarının eğitimine engel olunmaktadır. Liderlerin bu konuda söz sahibi olması gereklidir. Kız çocuklarının kendilerini güvende hissedecekleri ortamları sağlamak gerekir. Keşfetmek ve sosyalleşmek öğrenmenin ön koşullarındandır. Öğretmen ve öğrencilerin bu tür ortamlara gereksinimleri vardır. Öğrenciler bu süreçte her şeyi oyunlarla öğrendiler. Oyunlaştırma ve oyun eğitim ortamlarının merkezinde olmalıdır. Öğretmeni sınıfla sınırlayan eğitim sistemlerini yeniden düşünmeliyiz. Öğrenciler bu süreçte her şeyi oyunlarla öğrendiler. Oyunu eğitim ortamlarının merkezine almak gerekir. Öğretmenler sınıflarınızın duvarları dışına çıkın, eğitime hayatınızdan paydaşlar katın. Yeni dönemde okul dediğimiz yapıların yerini alacak yeni oluşumlar bütün dünyanın gündemindedir. Gelecek dönelerde okul dışı ortamlarda eğitimin planlanması, yaşamın içine sokulması vazgeçilmezimiz olacaktır.

Evrensel anlamda öğrenme, yüz yüze eğitim ile uzaktan öğrenmeyi birleştiren bir KARMA ÖĞRENME modelini beraberinde getirdi. Yerel çözümler bu sonucu ortaya koydu. Bundan sonraki süreçte teknoloji eğitimin vazgeçilmez parçası olacaktır. Yapay zeka vb. teknolojiler öğretmenin yerini alamayacak ancak mutlaka öğrenme sürecine olumlu katkı yapacaklardır. Herkesin teknolojiye erişimi önemli bir sorundur. E-öğrenme gelecekte büyük rol sahibi olacak.

Yeni normalde oluşturulacak farklı öğrenme ortamları ne kadar teknoloji destekli olursa olsun pedagoji olmadan, plan olmadan başarıya ulaşmaz. Senkron ve asenkron olarak gerçekleştirilebilecekler iyi planlanmalıdır. Ayrıca öğretmen ve öğrenci etkileşimi de çok önemlidir. Ekranlardan yapılabileceğin en iyisini yapmak etkili olabilir ama yeterli değildir. Online öğrenmede de öğretmenin mentorluğu, koçluğu gibi sıfatlar karşımızda olacaktır.

Öğrenciler bu süreçte sadece öğrenen değil öğreten de oldular. Öğrencilere eğitimin her noktasında karar verici, dönüştürücü, lider olma fırsatları verilmelidir.

Bu sürecin en önemli etkisi iş birliği, paylaşım, iletişim kurmanın önemini fark etmiş olmamızdır. Öğretmenler meslektaşları ile iş birliği yaparak yenilikler ortaya koydu. Öğrencileri ile iletişimi sürdürerek sürecin en zararsız şekilde ve kesintisiz eğitimle tamamlanması içim çalıştılar. Küresel anlamda ben değil biz olmanın anlamını bir kez daha gördük. İşbirliği, paylaşım ve iletişim olduğu zaman ortaya harika sonuçlar çıkıyor. Başta da belirttiğim gibi bu konferansın yapılış şekli ve katılım da bize bunu ispatlamış oldu. Gelecek dönemlere bunu aktarabilmek, sürdürülebilirliğini sağlamak bundan sonra yapılacak en önemli iştir.

Konferansta belirtilen düşüncelere baktığımız zaman bütün dünyanın konuştuğu şeylerin bizdekilerden farklı olmadığını görebiliyoruz. En azından ben bu konuların çoğunluğu ile ilgili görüşlerimi yazdığımı düşünerek söylüyorum. Kimseden geri durumda değiliz. Şu an herkes bir dönüşüm ve atak yapma düşüncesinde. Hızlı davranan öne geçer.

Ne denmişti; cesur kararlar alabilen yöneticiler istiyoruz.

İLKAY KUMTEPE/31.05.2020

Yorumlar (0)
20°
parçalı bulutlu
Günün Anketi Tümü
Bugün seçim olsa oyunu hangi partiye verirsin?
Namaz Vakti 13 Temmuz 2020
İmsak 03:42
Güneş 05:36
Öğle 13:15
İkindi 17:13
Akşam 20:43
Yatsı 22:29
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 31 66
2. Trabzonspor 31 62
3. Sivasspor 32 57
4. Beşiktaş 31 53
5. Galatasaray 32 52
6. Alanyaspor 32 51
7. Fenerbahçe 32 50
8. Gaziantep FK 32 42
9. Antalyaspor 32 41
10. Göztepe 32 39
11. Kasımpaşa 32 39
12. Gençlerbirliği 32 36
13. Malatyaspor 31 32
14. Denizlispor 31 32
15. Çaykur Rizespor 32 32
16. Kayserispor 32 32
17. Konyaspor 31 30
18. Ankaragücü 32 29
Takımlar O P
1. Hatayspor 33 63
2. Erzurum BB 33 59
3. Adana Demirspor 33 58
4. Akhisar Bld.Spor 33 57
5. Bursaspor 33 56
6. Fatih Karagümrük 33 53
7. Altay 33 51
8. Keçiörengücü 33 47
9. Ümraniye 33 44
10. Giresunspor 33 44
11. Menemen Belediyespor 33 43
12. İstanbulspor 33 40
13. Balıkesirspor 33 38
14. Altınordu 33 36
15. Boluspor 33 30
16. Osmanlıspor 33 27
17. Adanaspor 33 21
18. Eskişehirspor 33 12
Takımlar O P
1. Liverpool 35 93
2. Man City 35 72
3. Chelsea 35 60
4. Leicester City 35 59
5. M. United 34 58
6. Wolverhampton 35 55
7. Sheffield United 35 54
8. Tottenham 35 52
9. Arsenal 35 50
10. Burnley 35 50
11. Everton 35 45
12. Southampton 34 44
13. Newcastle 35 43
14. Crystal Palace 35 42
15. Brighton 35 36
16. West Ham 35 34
17. Watford 35 34
18. Bournemouth 35 31
19. Aston Villa 35 30
20. Norwich City 35 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 35 80
2. Barcelona 36 79
3. Atletico Madrid 36 66
4. Sevilla 36 66
5. Villarreal 35 57
6. Getafe 35 53
7. Athletic Bilbao 36 51
8. Real Sociedad 35 51
9. Valencia 36 50
10. Granada 35 50
11. Osasuna 36 48
12. Levante 36 43
13. Real Betis 36 41
14. Real Valladolid 36 39
15. Eibar 36 39
16. Celta de Vigo 36 36
17. Deportivo Alaves 35 35
18. Leganés 36 32
19. Mallorca 36 32
20. Espanyol 36 24
Günün Karikatürü Tümü
sanalbasin.com üyesidir